Det er mange fordeler med å danse

Dans har i mange år vært en måte å være sosial på og møte andre mennesker. Å danse sammen skaper en fellesskapsfølelse. Det er også en god måte å få kroppskontakt, uten at man føler seg tråkket på. Det siste er kanskje spesielt viktig i dag hvor mange har en tendens til å bli sittende alene i lange perioder med bare telefonen, datamaskinen eller nettbrettet som selskap. Samtidig kan man si at dans begynner å bli noe som kun passer for spesielt interesserte og spesielt mange menn har helt mistet interessen for å lære seg å danse. Det har gått av moten, noe som er svært synd. Derfor vil jeg trekke frem både godt kjente og mindre kjente fordeler med å danse.

Det er mange fordeler med å danse

Gjør kroppen vår sunnere

Kroppen vår er laget for å bevege seg, men i dag sitter vi mye stille. Vi spiller sjakk på chess.com, legger puslespill på 123puslespill og sjekker flaksen på Pokerstarscasino. Dette trimmer hjernen vår, men kroppen forblir passiv. Når vi danser, aktiverer vi hele kroppen og hjernen. Hjernen må følge rytmen og sørge for at kroppen følger musikken og trinnene. Den innlysende fordelen er selvsagt at du får sterkere muskler, bedre kondisjon og kan gå ned i vekt. Det er også en annen fordel, som mange ikke tenker over. Nemlig at man får bedre koordinasjon. Ved å sitte stille så mye som vi gjør, er det ikke bare musklene som blir svakere. Hjernen blir også mindre flink til å kombinere forskjellige bevegelser når vi sitter stille. Dermed blir koordinasjonen dårligere.

Blir i bedre humør

Blir i bedre humør

Det skal godt gjøres å være sur når du danser. Kroppens bevegelser og hjernens fokus på å følge rytmen, følge trinnene i dansen, lytte til musikken og kanskje også følge en partner, gjør at humøret stiger. Å være sur og gretten krever litt ekstra hjernekapasitet, så hvis alt fokuset er på dansen; kommer gjerne smilet.

Være mer sosial

Du kan gjerne danse alene, men i utgangspunktet er dans veldig sosialt.  Vi møter andre på dansegulvet som gjør akkurat det samme som oss; danser. Dette skaper et felleskap uten at man behøver å si noe. Er du ensom, sjenert eller bare sliter med å få kontakt med andre, kan en løsning være å hive seg ut på dansegulvet. Det er egentlig irrelevant om du er dårlig eller god til å danse. Så lenge det ikke er en dansekonkurranse, er de andre danserne generelt sett svært tolerant. Det er ikke hvordan du danser som er viktig, men at du danser.

Dans hjelper din mentale helse

Det er gjort flere undersøkelser i løpet av årene som viser at eldre mennesker som danser, er bedre beskyttet mot demens og Alzheimers. Forskerne har en teori om at dette skyldes at dansen aktiverer kropp og sinn. Å holde kroppen i bevegelse har en helsebringende effekt og ved å danse til gamle sanger så vekkes minner til live igjen.

Dans hjelper din mentale helse

Musikk er vekker gamle minner til livet. Derfor brukes musikk aktivt på aldershjem og i behandling av demens og Alzheimer. Når man kombinerer musikk og bevegelse, i dans, blir enda flere minner vekket til livet. Samtidig hjelper dette å jage bort depresjon og negative følelser som eldre kan lide under. Dette kan styrke immunforsvaret og gi personen en bedre hverdag.

Styrker intelligensen

Det er kanskje innlysende etter å ha sett på de andre punktene på listen, men jeg nevner det likefult. Dans har vist seg å styrke intelligensen hos individer. Årsaken er at hjernen blir utfordret i forhold til koordinasjon, rytme, musikkforståelse og mye annet. All dans har en positiv innflytelse på intelligensen, men krevende dansetrinn og krevende rytmer gjør det hele morsommere og ikke minst, det stimulerer hjernen.

Mye forskning på dans og musikk

Vi har alltid vist at bevegelse er viktig for å få en bedre helse, både mentalt og fysisk. De senere årene, etter hvert som vi er blitt mer stillesittende, har forskere rettet oppmerksomheten mot dette feltet. Hvor mye skal vi bevege oss og hva kan vi gjøre for å holde oss friske lengre? Medisiner, kosttilskudd, gen-manipulering og annet har vært et viktig satsingsfelt, men etter hvert har folk fått øynene opp for andre metoder. Dans og musikk har lenge vært brukt aktivt på aldershjem, selv om det lenge ikke fulgte en bestemt formel eller arbeidsmetode. Det er var mer at man underholdt de eldre. I dag har man flere forskningsrapporter som viser at musikken og dansen er mer enn ren underholdning. Flere forskere har satt i gang prosjekter på aldershjem og andre steder hvor spesialutdannede pedagoger og helsepersonell har gjennomført spesifikke dans- og musikk økter. Disse har vært lagt opp for at alle skulle få være med, på sin måte, og for å vekk til live minnene fra de var yngre. Samtidig er bevegelsene lagt opp for å stimulere koordinasjonen, uten at det ble oppfattet som kjedelig eller tvunget trim eller lignende. Resultatene av forskningsrapportene har vært utelukket positivt og dette viser at dans og musikk er noe av det viktigste vi kan gjøre for å ha et godt og ikke minst, langt liv.